Dieta przy Insulinooporności

Insulinooporność

Insulinooporność to zmniejszona wrażliwość tkanek na działanie insuliny. Badania w kierunku insulinooporności warto wykonać, jeśli obserwujesz u siebie ciągłe zmęczenie, senność po posiłkach, ciągłą ochotę na słodycze, problemy z koncentracją, wzrost masy ciała (szczególnie w okolicy pasa). Podstawowe badania to glukoza i insulina na czczo, z których można obliczyć wskaźnik insulinooporności HOMA-IR. 

diagnostyka insulinooporności

Dieta przy insulinooporności

Przy insulinooporności zalecana jest dieta o niskim indeksie i ładunku glikemicznym. Dzięki odpowiedniemu komponowaniu posiłków nie dochodzi do gwałtownych wyrzutów glukozy, a następnie insuliny we krwi. Najważniejsze zasady diety w insulinooporności to:

  • Jedzenie regularnych posiłków i nie podjadanie pomiędzy nimi.
  • Bazowanie na produktach o niskim indeksie glikemicznym.
  • Wybieranie pełnoziarnistych produktów zbożowych i niskocukrowych owoców, szczególnie jagodowych.
  • Zamiana cukru na słodziki – erytrytol, ksylitol lub stewię.
  • Dbanie o źródło białka, tłuszczu i błonnika w każdym posiłku.
  • Umiarkowana, ale regularna aktywność fizyczna i zwiększenie aktywności spontanicznej (zaparkowanie auta na dalszym parkingu, wyjście wcześniej z komunikacji miejskiej, wybór schodów zamiast windy).

 

Tutaj znajdziesz artykuł, z którego dowiesz się więcej o diecie w insulinooporności.

Z kolei tutaj przeczytasz o ziołach i przyprawach przydatnych w terapii insulinooporności.

 

Jak będzie wyglądała nasza współpraca?

  • Na początku skontaktuj się ze mną poprzez formularz kontaktowy lub napisz maila na magdalandowska@czestujsie.pl – otrzymasz ode mnie propozycje terminu pierwszej konsultacji oraz dane do opłacenia jej. Płatności należy dokonać przed konsultacją.
  • Drugim krokiem będzie wypełnienie formularza wywiadu dotyczącego stanu zdrowia, podejmowanego leczenia, codziennych nawyków oraz potrzeb i oczekiwań względem naszej współpracy.
  • Jeśli dysponujesz aktualnymi wynikami badań (max sprzed 3 miesięcy), poproszę Cię o przesłanie ich mailowo.
  • Każda nowa współpraca rozpoczyna się od konsultacji online poprzez Google Meets, Skype, Zoom, Messenger lub WhatsApp. Pierwsza konsultacja trwa ok 1.5 godziny. Konsultacja odbywa się w przyjaznej, partnerskiej atmosferze. Wychodzę z założenia, że rolą dietetyka jest pomoc w wypracowaniu indywidualnie dopasowanego i praktycznego planu działania – nie ocenianie czy krytykowanie. W ciągu 2 dni od konsultacji otrzymasz ode mnie podsumowanie spotkania z rozwinięciem poruszanych tematów oraz planem działania.

Konsultacja (pierwsze spotkanie) – 149 zł

Na konsultacji omówimy filary diety w insulinooporności oraz ustalimy realny plan działania dopasowany do Twoich możliwości i potrzeb. Odpowiem na wszystkie Twoje pytania, a po spotkaniu prześlę podsumowanie i materiały edukacyjne, dzięki którym wprowadzanie zmian będzie łatwiejsze.

Konsultacja (kolejne spotkanie) – 99 zł

Jeśli będziesz tego potrzebować - ustalimy termin kolejnej wizyty. Na konsultacji podsumujemy dotychczasowe sukcesy, omówimy pojawiające się problemy i sposoby ich rozwiązania.

Możesz potrzebować dłuższej współpracy niż pojedyncza konsultacja. W takim wypadku zachęcam Cię do zapoznania się z ofertą pakietów. Pierwsza konsultacja jest zawarta w cenie pakietu!

  • Jeśli wybierzesz opcję współpracy z planem żywieniowym – w ciągu 7 dni od pierwszej konsultacji wyślę gotowy jadłospis mailowo. Plan żywieniowy zawiera dokładnie rozpisane składniki, przepisy, listę zakupów oraz tabelę wymienników produktów. Do jadłospisów dołączone będą materiały edukacyjne, dzięki którym nauczysz się samodzielnie komponować pełnowartościowe posiłki w insulinooporności. Jadłospis ma być formą wsparcia oraz narzędziem do nauki, jednak najważniejsza jest edukacja żywieniowa i praca nad wypracowaniem nawyków, które zostaną z Tobą na dłużej.
  • Jeśli zdecydujesz się na pakiet basic lub premium – wspólnie ustalimy termin konsultacji kontrolnej. Konsultacja kontrolna trwa ok 1 godzinę.
  • Współpraca zapewnia stały kontakt mailowy, poprzez Facebooka lub Instagram. Dzięki temu możemy na bieżąco przepracowywać pojawiające się trudności i problemy. Możesz przesyłać mi zdjęcia swoich posiłków lub zadawać pytania. Zawsze staram się odpisać tak szybko, jak to możliwe.