Dieta w hipoglikemii reaktywnej

Hipoglikemia poposiłkowa reaktywna

Hipoglikemia reaktywna to zaburzenie gospodarki węglowodanowej u osób nie chorujących na cukrzycę, w którym dochodzi do epizodów hipoglikemii. Poziom glukozy spada poniżej 70 mg/dl ok 3-5 godzin po posiłku. Objawy hipoglikemii to:

  • silne uczucie głodu,
  • niepokój, lęk,
  • nerwowość,
  • problemy z koncentracją,
  • przyspieszone bicie serca,
  • wzmożona potliwość,
  • nudności, wymioty,
  • upośledzenie ostrości widzenia,
  • zaburzenia mowy,
  • utrata przytomności.

Do wystąpienia hipoglikemii mogą przyczyniać się długie przerwy między posiłkami, głodzenie, pomijanie śniadań i nieodpowiednie komponowanie posiłków (duża ilość węglowodanów prostych, niewielka ilość białka i błonnika).

Dieta w hipoglikemii reaktywnej

Dieta w hipoglikemii reaktywnej

Dieta w hipoglikemii reaktywnej powinna bazować na produktach o niskim indeksie i ładunku glikemicznym. W hipoglikemii należy jeść regularne posiłki co ok 3 godziny oraz komponować je tak, by utrzymać stabilną glikemię. Posiłki oprócz węglowodanów złożonych powinny zawierać również źródło białka, tłuszczu i błonnika pokarmowego. 

Najważniejsze zasady diety w hipoglikemii reaktywnej to:

  • Jedzenie regularnych posiłków i nie podjadanie pomiędzy nimi.
  • Bazowanie na produktach o niskim indeksie glikemicznym.
  • Wybieranie pełnoziarnistych produktów zbożowych (pieczywo razowe, ryż brązowy, kasza gryczana, kasza pęczak, makaron pełnoziarnisty, płatki owsiane, mąka typ 2000) i niskocukrowych owoców, szczególnie jagodowych.
  • Zamiana cukru na słodziki – erytrytol, ksylitol lub stewię.
  • Dbanie o źródło białka, tłuszczu i warzyw w każdym posiłku. Dobre źródła białka to chude mięso, chude i tłuste ryby, jajka, jogurt naturalny, jogurt typu skyr, kefir, maślanka, ser biały, mozzarella, serek wiejski, tofu, soczewica, ciecierzyca, fasola.
  • Komponowanie posiłków zgodnie z proporcjami zdrowego talerza.
zasada zdrowego talerza

Dieta w hipoglikemii – czego unikać?

  • Częstego podjadania między posiłkami, co prowadzi do nagłych skoków poziomu glukozy we krwi.
  • Nieodpowiednio skomponowanych posiłków, które zawierają głównie węglowodany (np. bułka z dżemem).
  • Obfitych, bogatowęglowodanowych kolacji krótko przed snem.
  • Alkoholu.
  • Dużej ilości produktów bogatych w cukry proste, takich jak soki owocowe, słodzone napoje, cukier, słodycze, wyroby cukiernicze z mąki oczyszczonej. Jeśli masz na nie ochotę, najlepszą opcja będzie zjedzenie niewielkiej porcji bezpośrednio po dobrze skomponowanym posiłku bogatym w białko, co uchroni przed silnym wzrostem, a następnie spadkiem glukozy we krwi.

 

Jak schudnąć przy hipoglikemii?

Aby schudnąć przy hipoglikemii reaktywnej należy stosować dietę z ujemnym bilansem kalorycznym, czyli spożywać mniej kilokalorii niż wynika z zapotrzebowania organizmu. Dodatkowo dieta redukcyjna przy hipoglikemii reaktywnej powinna charakteryzować się niskim indeksem i ładunkiem glikemicznym, co zwiększy sytość po posiłku oraz wspomoże proces redukcji masy ciała.

Jeśli potrzebujesz pomocy w uregulowaniu swojej diety i stabilizacji glikemii – zapraszam do kontaktu i zapoznania się z ofertą współpracy!

 

Jak będzie przebiegała nasza współpraca?

 

  • Na początku skontaktuj się ze mną poprzez formularz kontaktowy lub napisz maila na magdalandowska@czestujsie.pl – otrzymasz ode mnie propozycje terminu pierwszej konsultacji oraz dane do opłacenia jej. Płatności należy dokonać przed konsultacją.
  • Drugim krokiem będzie wypełnienie formularza wywiadu dotyczącego stanu zdrowia, podejmowanego leczenia, codziennych nawyków oraz potrzeb i oczekiwań względem naszej współpracy.
  • Poproszę Cię o przesłanie mailowo aktualnych wyników badań.
  • Każda nowa współpraca rozpoczyna się od konsultacji online poprzez Google Meets, Skype, Zoom, Messenger lub WhatsApp. Pierwsza konsultacja trwa ok 1.5 godziny. Konsultacja odbywa się w przyjaznej, partnerskiej atmosferze. Wychodzę z założenia, że rolą dietetyka jest pomoc w wypracowaniu indywidualnie dopasowanego i praktycznego planu działania – nie ocenianie czy krytykowanie. W ciągu 2 dni od konsultacji otrzymasz ode mnie podsumowanie spotkania z rozwinięciem poruszanych tematów oraz planem działania.

Konsultacja (pierwsze spotkanie) – 149 zł

Na konsultacji wspólnie ustalimy konkretny plan działania dotyczący modyfikacji diety i stylu życia. Odpowiem na wszystkie Twoje pytania, a po spotkaniu prześlę podsumowanie i materiały edukacyjne, dzięki którym wprowadzanie zmian będzie łatwiejsze.

Konsultacja (kolejne spotkanie) – 99 zł

Jeśli będziesz tego potrzebować - ustalimy termin kolejnej wizyty. Na konsultacji podsumujemy dotychczasowe sukcesy, omówimy pojawiające się problemy i sposoby ich rozwiązania.

Możesz potrzebować dłuższej współpracy niż pojedyncza konsultacja. W takim wypadku zachęcam Cię do zapoznania się z ofertą pakietów. Pierwsza konsultacja jest zawarta w cenie pakietu!

  • Jeśli wybierzesz opcję współpracy z planem żywieniowym – w ciągu 7 dni od pierwszej konsultacji wyślę gotowy jadłospis mailowo. Plan żywieniowy zawiera dokładnie rozpisane składniki, przepisy, listę zakupów oraz tabelę wymienników produktów. Do jadłospisów dołączone będą materiały edukacyjne, dzięki którym nauczysz się samodzielnie komponować pełnowartościowe posiłki stabilizujące poziom glukozy we krwi. Jadłospis ma być formą wsparcia oraz narzędziem do nauki, jednak najważniejsza jest edukacja żywieniowa i praca nad wypracowaniem nawyków, które zostaną z Tobą na dłużej.
  • Współpraca zapewnia stały kontakt mailowy, poprzez Facebooka lub Instagram. Dzięki temu możemy na bieżąco przepracowywać pojawiające się trudności i problemy. Możesz przesyłać mi zdjęcia swoich posiłków lub zadawać pytania. Zawsze staram się odpisać tak szybko, jak to możliwe.