Zespół policystycznych jajników

Zespół policystycznych jajników

Zespół policystycznych jajników (PCOS) to najczęstsza endokrynopatia wśród kobiet. Obecnie obowiązujące kryteria rotterdamskie pozwalające na zdiagnozowanie PCOS obejmują dwa spośród trzech kryteriów:

  • hiperandrogenizm kliniczny (objawy) i/lub biochemiczny (podwyższony poziom androgenów we krwi)
  • cykle bezowulacyjne lub rzadkie owulacje
  • obraz policystycznych jajników w badaniu USG

      Warto mieć świadomość, że sam obraz policystycznych jajników w USG nie stanowi podstawy do rozpoznania PCOS! Policystyczne jajniki (czyli PCO) mogą zostać zaobserwowane nawet u 20-25% kobiet w wieku rozrodczym i nie być wynikiem żadnej choroby. Natomiast PCOS to zespół objawów, który jak wynika z powyższych kryteriów może, ale nie musi obejmować wielotorbielowatych jajników.

      Wyróżniamy cztery fenotypy PCOS:

      fenotypy PCOS

       

      Jak wygląda dieta w PCOS?

      Dieta w PCOS powinna być przede wszystkim przeciwzapalna. Dwa razy w tygodniu warto jeść dwie porcje ryby, w tym jedną tłustą (lub wprowadzić suplementację kwasów omega-3), a także dodawać do diety owoce jagodowe, zielone warzywa liściaste, orzechy i przeciwzapalne przyprawy (cynamon, kurkumę, czarnuszkę). PCOS często współwystępuje z insulinoopornością, dlatego dieta powinna charakteryzować się niskim indeksem i ładunkiem glikemicznym.

      Dieta dla osób z PCOS powinna być dobrana indywidualnie do wyników badań, możliwości i preferencji. Dieta w PCOS pomaga zmniejszyć insulinooporność i stan zapalny, dostarcza składników odżywczych niezbędnych do uregulowania gospodarki hormonalnej oraz pomaga osiągnąć lub utrzymać prawidłową masę ciała.

       

      Tutaj znajdziesz przewodnik po suplementacji w PCOS.

       

      PCOS – czego unikać w zespole policystycznych jajników?

      Kobiety zmagające się z PCOS bardzo często zastanawiają się czego powinny unikać w swojej diecie. Warto pamiętać, że zbyt restrykcyjna dieta zwiększa ryzyko efektu jo-jo i rezygnacji z wprowadzanych zmian. W PCOS warto unikać produktów wysokoprzetworzonych, fast foodów, słodkich napojów, dużej ilości słodyczy i słonych przekąsek. Żaden produkt nie jest jednak kategorycznie zakazany! Duże znaczenie ma nie tylko to, co trafia na nasze talerze, ale także częstotliwość, porcja i kompozycja całego posiłku.

       

      Choroby współwystępujące z PCOS

      Charakterystyczny dla PCOS jest hiperandrogenizm, czyli podwyższony poziom hormonów androgenowych i/lub takie objawy jak trądzik, hirsutyzm czy łysienie typu męskiego. PCOS może przebiegać z insulinoopornością i hiperinsulinemią, co wynika z nieprawidłowej pracy receptorów insulinowych. Zespół policystycznych jajników zwiększa również ryzyko zaburzeń metabolicznych, takich jak zaburzenia w układzie krzepnięcia, podwyższony poziom cholesterolu całkowitego i LDL oraz triglicerydówCo więcej, występowanie zaburzeń pracy tarczycy, szczególnie autoimmunologicznego zapalenia tarczycy Hashimoto u kobiet chorujących na PCOS jest trzykrotnie częstsze niż u kobiet zdrowych.

       

      Jak będzie wyglądała nasza współpraca?

      • Na początku skontaktuj się ze mną poprzez formularz kontaktowy lub napisz maila na magdalandowska@czestujsie.pl – otrzymasz ode mnie propozycje terminu pierwszej konsultacji oraz dane do opłacenia jej. Płatności należy dokonać przed konsultacją.
      • Drugim krokiem będzie wypełnienie formularza wywiadu dotyczącego stanu zdrowia, podejmowanego leczenia, codziennych nawyków oraz potrzeb i oczekiwań względem naszej współpracy.
      • Jeśli dysponujesz aktualnymi wynikami badań (max sprzed 3 miesięcy), poproszę Cię o przesłanie ich mailowo.
      • Każda nowa współpraca rozpoczyna się od konsultacji online poprzez Google Meets, Skype, Zoom, Messenger lub WhatsApp. Pierwsza konsultacja trwa ok 1.5 godziny. Konsultacja odbywa się w przyjaznej, partnerskiej atmosferze. Wychodzę z założenia, że rolą dietetyka jest pomoc w wypracowaniu indywidualnie dopasowanego i praktycznego planu działania – nie ocenianie czy krytykowanie. W ciągu 2 dni od konsultacji otrzymasz ode mnie podsumowanie spotkania z rozwinięciem poruszanych tematów oraz planem działania.

        Konsultacja (pierwsze spotkanie) – 149 zł

        Na konsultacji omówimy filary diety i stylu życia w PCOS oraz ustalimy realny plan działania dopasowany do Twoich możliwości i potrzeb. Odpowiem na wszystkie Twoje pytania, a po spotkaniu prześlę podsumowanie i materiały edukacyjne, dzięki którym wprowadzanie zmian będzie łatwiejsze.

        Konsultacja (kolejne spotkanie) – 99 zł

        Jeśli będziesz tego potrzebować - umówimy się na spotkanie kontrolne. Jeśli zdecydujesz się na pakiet basic, premium lub dzienniczek samoobserwacji - konsultacja kontrolna będzie zawarta w cenie pakietu.

        Możesz potrzebować dłuższej współpracy niż pojedyncza konsultacja. W takim wypadku zachęcam Cię do zapoznania się z ofertą pakietów.

          • Jeśli wybierzesz opcję współpracy z planem żywieniowym – w ciągu 7 dni od pierwszej konsultacji wyślę gotowy jadłospis mailowo. Plan żywieniowy zawiera dokładnie rozpisane składniki, przepisy, listę zakupów oraz tabelę wymienników produktów. Do jadłospisów dołączone będą materiały edukacyjne, dzięki którym nauczysz się samodzielnie komponować pełnowartościowe posiłki. Jadłospis ma być formą wsparcia oraz narzędziem do nauki, jednak najważniejsza jest edukacja żywieniowa i praca nad wypracowaniem nawyków, które zostaną z Tobą na dłużej.

           

          • Jeśli zdecydujesz się na pakiet basic lub premium – wspólnie ustalimy termin konsultacji kontrolnej. Konsultacja kontrolna trwa ok 1 godzinę.
          • Współpraca zapewnia stały kontakt mailowy, poprzez Facebooka lub Instagram. Dzięki temu możemy na bieżąco przepracowywać pojawiające się trudności i problemy. Możesz przesyłać mi zdjęcia swoich posiłków lub zadawać pytania. Zawsze staram się odpisać tak szybko, jak to możliwe.