Endometrioza

Czym jest endometrioza?

Endometrioza jest chorobą przewlekłą, która wynika z nieprawidłowego umiejscowienia komórek tkanki endometrium. Charakteryzuje się obecnością komórek błony śluzowej trzonu macicy poza jamą macicy, np. w jamie otrzewnej. Endometrioza jest u wielu kobiet przyczyną przewlekłych dolegliwości bólowych, niepłodności i pogorszenia jakości życia. Objawy endometriozy mogą być bardzo różne i obejmują: 

ból: przed i podczas miesiączki, owulacji, stosunków płciowych, przewlekły ból w obrębie miednicy mniejszej, ból kręgosłupa, bolesne wypróżnienia i oddawanie moczu

objawy z przewodu pokarmowego: biegunki, zaparcia, nudności, wzdęcia

inne objawy: przelękłe zmęczenie, zaburzenia snu, niepłodność

 

Dieta w endometriozie

Endometrioza to choroba estrogenozależna na podłożu zapalnym. Dietoterapia i odpowiednio dobrana suplementacja w endometriozie mogą pomóc w zmniejszeniu stanów zapalnych, wsparciu metabolizmu estrogenów i zmniejszeniu stresu oksydacyjnego.

dieta w endometriozie

Endometrioza – co warto jeść?

Filarem diety w endometriozie jest dieta o charakterze przeciwzapalnym. Modelem żywieniowym, na którym warto bazować jest dieta śródziemnomorska. Możemy również eliminować nadmiar estrogenów, wspierając pracę wątroby i jelit oraz uzupełniając niedobory pokarmowe (kwas foliowy, witamina B12, witamina D, magnez, cholina).

  • Produkty bogate w przeciwzapalne antyoksydanty – jagód, truskawki, borówki, maliny, aronia, porzeczka, kurkuma, cynamon, czarnuszka, imbir, zioła suszone i świeże, orzechy, warzywa o intensywnych kolorach
  • Produkty bogate w zdrowe tłuszcze – tłuste ryby morskie, awokado, siemię lniane, orzechy włoskie, oliwa, olej lniany, olej z wiesiołka
  • Produkty wspierające metabolizm estrogenów w wątrobie – kiełki brokułów, brokuł, kalafior, kapusta, brukselka, jarmuż
  • Źródła błonnika pokarmowego, czyli pożywka dla dobrych bakterii jelitowych – płatki owsiane, orzechy siemię lniane, różnorodne kasze, ciecierzyca, fasola, soczewica

 

Endometrioza – co ograniczyć w diecie?

 

  • Alkohol – obciąża wątrobę, która jest niezbędna do sprawnego metabolizmu estrogenów
  • Czerwone mięso i przetworzone produkty mięsne
  • Żywność wysokoprzetworzona, dania typu fast food – bogate w tłuszcze trans, które nasilają stan zapalny
  • Soja – ogranicz do ok 2 porcji w tygodniu, nie musisz jej całkowicie eliminować ze swojej diety
 

Jak będzie przebiegała nasza współpraca?

 

  • Na początku skontaktuj się ze mną poprzez formularz kontaktowy lub napisz maila na magdalandowska@czestujsie.pl – otrzymasz ode mnie propozycje terminu pierwszej konsultacji oraz dane do opłacenia jej. Płatności należy dokonać przed konsultacją.
  • Drugim krokiem będzie wypełnienie formularza wywiadu dotyczącego stanu zdrowia, podejmowanego leczenia, codziennych nawyków oraz potrzeb i oczekiwań względem naszej współpracy.
  • Jeśli dysponujesz aktualnymi wynikami badań (max sprzed 3 miesięcy), poproszę Cię o przesłanie ich mailowo.
  • Każda nowa współpraca rozpoczyna się od konsultacji online poprzez Google Meets, Skype, Zoom, Messenger lub WhatsApp. Pierwsza konsultacja trwa ok 1.5 godziny. Konsultacja odbywa się w przyjaznej, partnerskiej atmosferze. Wychodzę z założenia, że rolą dietetyka jest pomoc w wypracowaniu indywidualnie dopasowanego i praktycznego planu działania – nie ocenianie czy krytykowanie. W ciągu 2 dni od konsultacji otrzymasz ode mnie podsumowanie spotkania z rozwinięciem poruszanych tematów oraz planem działania.

Konsultacja (pierwsze spotkanie) – 179 zł

Na konsultacji przeanalizuję Twoje wyniki badań oraz wytłumaczę jakie czynniki żywieniowe i pozażywieniowe wpływają na nasilenie endometriozy i dolegliwości bólowe. Ustalimy realny plan działania, dopasowany do Twoich potrzeb i możliwości. Odpowiem też na wszystkie Twoje pytania, a po spotkaniu prześlę podsumowanie i materiały edukacyjne.

Konsultacja (kolejne spotkanie) – 129 zł

Jeśli będziesz tego potrzebować - ustalimy termin kolejnej wizyty. Na konsultacji podsumujemy dotychczasowe sukcesy, omówimy pojawiające się problemy i sposoby ich rozwiązania.

Możesz potrzebować dłuższej współpracy niż pojedyncza konsultacja. W takim wypadku zachęcam Cię do zapoznania się z ofertą pakietów. Pierwsza konsultacja jest zawarta w cenie pakietu!

  • Jeśli wybierzesz opcję współpracy z planem żywieniowym – w ciągu 7 dni od pierwszej konsultacji wyślę gotowy jadłospis mailowo. Plan żywieniowy zawiera dokładnie rozpisane składniki, przepisy, listę zakupów oraz tabelę wymienników produktów. Do jadłospisów dołączone będą materiały edukacyjne, dzięki którym nauczysz się samodzielnie komponować posiłki w endometriozie. Jadłospis ma być formą wsparcia oraz narzędziem do nauki, jednak najważniejsza jest edukacja żywieniowa i praca nad wypracowaniem nawyków, które zostaną z Tobą na dłużej.
  • Współpraca zapewnia stały kontakt mailowy, poprzez Facebooka lub Instagram. Dzięki temu możemy na bieżąco przepracowywać pojawiające się trudności i problemy. Możesz przesyłać mi zdjęcia swoich posiłków lub zadawać pytania. Zawsze staram się odpisać tak szybko, jak to możliwe.