Choroby tarczycy

Choroby tarczycy – postępowanie dietetyczne w problemach z tarczycą

 

Tarczyca produkuje dwa ważne hormony – trójjodotyroninę (T3) oraz tyroksynę (T4). Niedoczynność tarczycy polega na niedostatecznej produkcji hormonów przez tarczycę, natomiast jej nadczynność odwrotnie – polega na nadmiernej produkcji hormonów. Za najczęstszą przyczynę niedoczynności tarczycy uznaje się autoimmunologiczne zapalenie tarczycy, czyli chorobę Hashimoto. Jest to choroba autoimmunologiczna, co oznacza że układ odpornościowy produkuje przeciwciała, doprowadzając do niszczenia komórek tarczycy. Z kolei najczęstszą przyczyną nadczynności jest choroba Gravesa-Basedowa, w której nieprawidłowe działanie układu odpornościowego pobudza tarczycę do nadmiernej produkcji hormonów.

Objawy problemów z tarczycą wynikają z roli, jaką hormony tarczycy odgrywają w funkcjonowaniu organizmu. Hormony tarczycy wpływają na tempo metabolizmu, dlatego objawy jakie możesz u siebie zaobserwować obejmują:

Objawy niedoczynności i nadczynności tarczycy

Choroby tarczycy – jakie badania?

Badania, jakie może zlecić Ci lekarz, podejrzewając problemy z tarczycą to:

  • TSH – najczulszy wskaźnik pracy tarczycy
  • fT3 i fT4
  • przeciwciała przeciwko tyreoperoksydazie (anty-TPO)
  • przeciwciał przeciwko tyreoglobulinie (anty-Tg)
  • przeciwciała przeciwko receptorowi anty-TSH (anty-TSHR)
  • USG tarczycy

 

Dieta przy niedoczynności tarczycy

Dieta przy niedoczynności tarczycy powinna być bogata w składniki odżywcze niezbędne do produkcji hormonów tarczycy – białko, żelazo, cynk, magnez, selen, witaminę D, kwasy omega-3. Jeśli zmagasz się z niedoczynnością tarczycy, możliwe że zastanawiasz się jak obniżyć poziom TSH. Dieta obniżająca TSH powinna być przede wszystkim bogata w składniki odżywcze potrzebne do produkcji hormonów tarczycy i konwersji formy nieaktywnej do aktywnej. Przy utrzymującym się wysokim poziomie TSH i problemach jelitowych, warto wykonać diagnostykę w kierunku nietolerancji laktozy.

 

Jak schudnąć przy niedoczynności tarczycy?

Jeśli poziom TSH jest wysoki, można przybierać na wadze bez zmian w diecie, dlatego w pierwszej kolejności należy wyrównać poziom hormonów tarczycy, konsultując leczenie z endokrynologiem. Aby schudnąć przy niedoczynności tarczycy, należy wprowadzić deficyt kaloryczny, czyli spożywać mniej kilokalorii w stosunku do zapotrzebowania organizmu.

 

Produkty niewskazane przy niedoczynności tarczycy

Niektóre produkty są niewskazane przy niedoczynności tarczycy, szczególnie przy utrzymującym się wysokim poziomie TSH. W pierwszej połowie dnia nie zaleca się jedzenia produktów sojowych, które mogą zaburzać wchłanianie przyjętej rano lewotyroksyny. Należy również unikać dużej ilości surowych warzyw krzyżowych (kapusta, kalafior, brokuł), ponieważ zawierają goitrogeny, zaburzające pracę tarczycy.

 

Dieta w nadczynności tarczycy

Nadczynność tarczycy charakteryzuje się podwyższoną przemianą materii, przez co często dochodzi do niezamierzonej utraty masy ciała. Dieta powinna więc dostarczać odpowiednią ilość kilokalorii, a także składników odżywczych niezbędnych do prawidłowej pracy tarczycy. Bardzo ważne będzie zadbanie o wapń i witaminę D, ponieważ przyspieszona przemiana materii w nadczynności tarczycy zwiększa ryzyko osteoporozy i osteopenii. Odwrotnie niż w niedoczynności – do diety można włączyć większą ilość surowych warzyw krzyżowych. Dodatkowo dieta w niedoczynności tarczycy powinna mieć charakter przeciwzapalny.

 

Jak będzie przebiegać nasza współpraca?

 
  • Na początku skontaktuj się ze mną poprzez formularz kontaktowy lub napisz maila na magdalandowska@czestujsie.pl – otrzymasz ode mnie propozycje terminu pierwszej konsultacji oraz dane do opłacenia jej. Płatności należy dokonać przed konsultacją.
  • Drugim krokiem będzie wypełnienie formularza wywiadu dotyczącego stanu zdrowia, podejmowanego leczenia, codziennych nawyków oraz potrzeb i oczekiwań względem naszej współpracy.
  • Jeśli dysponujesz aktualnymi wynikami badań (max sprzed 3 miesięcy), poproszę Cię o przesłanie ich mailowo.
  • Każda nowa współpraca rozpoczyna się od konsultacji online poprzez Google Meets, Skype, Zoom, Messenger lub WhatsApp. Pierwsza konsultacja trwa ok 1.5 godziny. Konsultacja odbywa się w przyjaznej, partnerskiej atmosferze. Wychodzę z założenia, że rolą dietetyka jest pomoc w wypracowaniu indywidualnie dopasowanego i praktycznego planu działania – nie ocenianie czy krytykowanie. Na konsultacji odpowiem na Twoje pytania i przeanalizuję wyniki badań. W ciągu 2 dni od konsultacji otrzymasz ode mnie podsumowanie spotkania z rozwinięciem poruszanych tematów oraz planem działania.

    Konsultacja (pierwsze spotkanie) – 149 zł

    Na konsultacji ustalimy realny plan działania i omówimy najważniejsze czynniki żywieniowe wpływające na pracę tarczycy. Odpowiem na wszystkie Twoje pytania, a po spotkaniu prześlę podsumowanie i materiały edukacyjne, dzięki którym wprowadzanie zmian będzie łatwiejsze.

    Konsultacja (kolejne spotkanie) – 99 zł

    Jeśli będziesz tego potrzebować - umówimy się na spotkanie kontrolne. Jeśli zdecydujesz się na pakiet basic, premium lub dzienniczek samoobserwacji - konsultacja kontrolna będzie zawarta w cenie pakietu.

    Możesz potrzebować dłuższej współpracy niż pojedyncza konsultacja. W takim wypadku zachęcam Cię do zapoznania się z ofertą pakietów.

       

      • Jeśli wybierzesz opcję współpracy z planem żywieniowym – w ciągu 7 dni od pierwszej konsultacji wyślę gotowy jadłospis mailowo. Plan żywieniowy zawiera dokładnie rozpisane składniki, przepisy, listę zakupów oraz tabelę wymienników produktów. Do jadłospisów dołączone będą materiały edukacyjne, dzięki którym nauczysz się samodzielnie komponować pełnowartościowe posiłki, wspierające pracę tarczycy. Jadłospis ma być formą wsparcia oraz narzędziem do nauki, jednak najważniejsza jest edukacja żywieniowa i praca nad wypracowaniem nawyków, które zostaną z Tobą na dłużej.
      • Współpraca zapewnia stały kontakt mailowy, poprzez Facebooka lub Instagram. Dzięki temu możemy na bieżąco przepracowywać pojawiające się trudności i problemy. Możesz przesyłać mi zdjęcia swoich posiłków lub zadawać pytania. Zawsze staram się odpisać tak szybko, jak to możliwe.