Zdrowa dieta w ciąży

Zdrowa dieta w ciąży

Zdrowa dieta w ciąży to taka, która pokrywa zwiększone zapotrzebowanie na wszystkie niezbędne w tym czasie składniki odżywcze. Ogólną zasadą odżywiania w czasie ciąży jest jedzenie dla dwojga – a nie za dwoje. Oznacza to, że najważniejsze jest dbanie o różnorodność, odżywczość swojej diety i dostarczenie wszystkich niezbędnych składników do prawidłowego rozwoju dziecka. Zdrowa dieta w ciąży obejmuje również suplementację. Według Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników każda kobieta w ciąży powinna przyjmować preparat zawierający jod, witaminę D, kwas omega-3 DHA oraz kwas foliowy.

suplementacja w ciąży

Zdrowa dieta w ciąży – czego unikać?

W czasie ciąży należy unikać produktów, które niosą za sobą ryzyko zatrucia pokarmowego – surowego mięsa (tatar, krwisty stek), ryb (sushi) i jajek (kogel-mogel, kremy na bazie surowych jajek), surowych kiełków, mleka niepasteryzowanego i serów pleśniowych. Przeciwwskazana w ciąży jest również sacharyna. Jest to słodzik przenikający przez łożysko, który znajduje się w niektórych napojach gazowanych czy gumach do żucia. Kobiety w ciąży powinny również uważać na niektóre zioła, w tym:

  • ziele piołunu,
  • aloes,
  • olejek anyżowy,
  • liść boldo,
  • kłącze pluskwicy,
  • olejek koperkowy,
  • nasienie kozieradki,
  • korę kruszyny,
  • liść miłorzębu,
  • korzeń/kłącze lukrecji,
  • owoce jałowca,
  • kłącze krzyżownicy zwyczajnej,
  • korzeń rzewienia,
  • liście szałwii,
  • liście/owoce senesu,
  • liście mącznicy,
  • dziką różę,
  • liście maliny właściwej,
  • kozłek lekarski.

 

Dieta odchudzająca w ciąży?

W pierwszym trymestrze ciąży zapotrzebowanie kaloryczne kobiety, która przed ciążą miała prawidłową masę ciała wzrasta o 85 kcal (tyle, co jedno jabłko), w drugim – 285 kcal (tyle, co jogurt naturalny z owocami i łyżką orzechów), a w trzecim – 475 kcal dziennie (tyle, co dwie kanapki z serem i warzywami). Ciąża jest więc szczególnym czasem, kiedy organizm kobiety potrzebuje energii do prawidłowego rozwoju maluszka. Restrykcyjne odchudzanie się może skutkować anemią, osteoporozą i niedoborami pokarmowymi u kobiety, a także zwiększa ryzyko przedwczesnego porodu, konieczności cesarskiego cięcia i problemów z laktacją. Jednocześnie zalecany wzrost masy ciała u kobiety w ciąży jest zależny od jej masy ciała przed ciążą. U kobiet z otyłością powinien mieścić się w przedziale 5-9 kg, a w niektórych przypadkach zaleca się utrzymanie aktualnej wagi, pod stałą kontrolą procesu ciąży.

wzrost masy ciała w ciąży

 

Dieta niskowęglowodanowa w ciąży?

Zalecana ilość węglowodanów w diecie kobiet ciężarnych to 45-65% energii diety. W czasie ciąży zapotrzebowanie na węglowodany wzrasta o ok 1/3. Żadne uznane gremium naukowe, zarówno w Polsce, jak i na świecie, nie rekomenduje stosowania diety wysokotłuszczowej (niskowęglowodanowej) w żywieniu człowieka, zwłaszcza w okresie ciąży.

 

Dieta wegańska i wegetariańska w ciąży?

Zarówno dieta wegetariańska, jak i wegańska w ciąży mogą być bezpieczne i zdrowe, powinny być jednak prowadzone pod okiem dietetyka. Dotyczy to szczególnie diety roślinnej. W codziennej diecie powinny znaleźć się warzywa strączkowe, tofu, orzechy i pestki, produkty zbożowe oraz roślinne alternatywy dla nabiału wzbogacone w wapń. W diecie wegetariańskiej dodatkowo jajka oraz nabiał. Oprócz dobrze zbilansowanej diety, niezbędna jest też suplementacja kwasu foliowego, witaminy D, kwasów omega-3 oraz jodu, a w przypadku diety wegańskiej – koniecznie witaminy B12

Jeśli potrzebujesz wsparcia w skomponowaniu pełnowartościowej i zdrowej diety w ciąży – zapraszam Cię do zapoznania się w ofertą współpracy. Pomogę Ci zadbać o wszystkie niezbędne składniki odżywcze, zdrowe przyrosty masy ciała i prawidłowe wyniki badań, np. w teście tolerancji glukozy (OGTT).

 

Jak będzie przebiegała nasza współpraca?

 

  • Na początku skontaktuj się ze mną poprzez formularz kontaktowy lub napisz maila na magdalandowska@czestujsie.pl – otrzymasz ode mnie propozycje terminu pierwszej konsultacji oraz dane do opłacenia jej. Płatności należy dokonać przed konsultacją.
  • Drugim krokiem będzie wypełnienie formularza wywiadu dotyczącego stanu zdrowia, podejmowanego leczenia, codziennych nawyków oraz potrzeb i oczekiwań względem naszej współpracy.
  • Poproszę Cię o przesłanie mailowo aktualnych wyników badań.
  • Każda nowa współpraca rozpoczyna się od konsultacji online poprzez Google Meets, Skype, Zoom, Messenger lub WhatsApp. Pierwsza konsultacja trwa ok 1.5 godziny. Konsultacja odbywa się w przyjaznej, partnerskiej atmosferze. Wychodzę z założenia, że rolą dietetyka jest pomoc w wypracowaniu indywidualnie dopasowanego i praktycznego planu działania – nie ocenianie czy krytykowanie. W ciągu 2 dni od konsultacji otrzymasz ode mnie podsumowanie spotkania z rozwinięciem poruszanych tematów oraz planem działania.

Konsultacja (pierwsze spotkanie) – 149 zł

Na konsultacji wspólnie ustalimy konkretny plan działania dotyczący modyfikacji diety i stylu życia. Odpowiem na wszystkie Twoje pytania, a po spotkaniu prześlę podsumowanie i materiały edukacyjne, dzięki którym wprowadzanie zmian będzie łatwiejsze.

Konsultacja (kolejne spotkanie) – 99 zł

Jeśli będziesz tego potrzebować - umówimy się na spotkanie kontrolne. Jeśli zdecydujesz się na pakiet basic, premium lub dzienniczek samoobserwacji - konsultacja kontrolna będzie zawarta w cenie pakietu.

Możesz potrzebować dłuższej współpracy niż pojedyncza konsultacja. W takim wypadku zachęcam Cię do zapoznania się z ofertą pakietów.

    • Jeśli wybierzesz opcję współpracy z planem żywieniowym – w ciągu 7 dni od pierwszej konsultacji wyślę gotowy jadłospis mailowo. Plan żywieniowy zawiera dokładnie rozpisane składniki, przepisy, listę zakupów oraz tabelę wymienników produktów. Do jadłospisów dołączone będą materiały edukacyjne, dzięki którym nauczysz się samodzielnie komponować pełnowartościowe posiłki w ciąży. Jadłospis ma być formą wsparcia oraz narzędziem do nauki, jednak najważniejsza jest edukacja żywieniowa i praca nad wypracowaniem nawyków, które zostaną z Tobą na dłużej.
    • Współpraca zapewnia stały kontakt mailowy, poprzez Facebooka lub Instagram. Dzięki temu możemy na bieżąco przepracowywać pojawiające się trudności i problemy. Możesz przesyłać mi zdjęcia swoich posiłków lub zadawać pytania. Zawsze staram się odpisać tak szybko, jak to możliwe.