Dieta w cukrzycy typu 2

Cukrzyca typu 2

Cukrzyca jest to grupa chorób metabolicznych charakteryzująca się hiperglikemią (zbyt wysokim poziomem glukozy we krwi). Cukrzyca typu 2 jest chorobą cywilizacyjną, która kiedyś uważana była za chorobę osób starszych, natomiast dzisiaj coraz częściej diagnozowana jest również u dzieci. Poprzedzana jest przez insulinooporność. Insulina jest hormonem produkowanym w trzustce, którego zadaniem jest transport glukozy do wnętrza komórek organizmu, a dzięki temu obniżenie poziomu cukru we krwi po posiłku. Początkowo produkowana przez trzustkę insulina utrzymuje poziom glukozy we krwi na prawidłowym lub lekko podwyższonym poziomie (stan przedcukrzycowy). Jednak w pewnym momencie komórki beta trzustki zaczynają tracić zdolność do produkcji tak dużej ilości insuliny – rozwija się cukrzyca typu 2.

Przewlekła hiperglikemia wiąże się z uszkodzeniem, zaburzeniem czynności i niewydolnością różnych narządów, zwłaszcza oczu, nerek, nerwów, serca i naczyń krwionośnych.

 

Dieta w cukrzycy

Najważniejsza w leczeniu cukrzycy typu 2 jest modyfikacja stylu życia – odpowiednia dieta i aktywność fizyczna. Na bardziej zaawansowanym etapie choroby niezbędne jest włączenie leków – początkowo doustnych, a następnie insuliny. Nie ma diety uniwersalnej dla wszystkich osób z cukrzycą. Według Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego w leczeniu cukrzycy mogą być stosowane różne strategie żywieniowe, np. dieta śródziemnomorska, dieta DASH, dieta fleksitariańska, diety roślinne.

Dieta diabetyka – ogólne zasady

 
Węglowodany:
  • W diecie należy ograniczyć produkty bogate w węglowodany proste, które gwałtowanie podnoszą poziom glukozy we krwi, czyli słodycze, soki i słodzone napoje, wyroby cukiernicze, słone przekąski, produkty wysokoprzetworzone i typu fast food, produkty z oczyszczonej mąki
  • Główne źródło węglowodanów powinny stanowić pełnoziarniste produkty zbożowe, zwłaszcza o niskim indeksie glikemicznym. Polecane jest pieczywo razowe, ryż brązowy, kasze (gryczana, pęczak, komosa), makaron pełnoziarnisty.
  • Cukier warto zastąpić substancjami słodzącymi (słodzikami) – erytrolem, krylitolem, stawią. Nie zaleca się stosowania fruktozy, cukru trzcinowego, brązowego, kokosowego, syropu z agawy, syropu klonowy czy miodu jako zamienników cukru.
 
Białko:
  • Dodatek białka do posiłku obniża jego ładunek glikemiczny, dzięki czemu glikemia po posiłku wzrasta wolniej. Warto łączyć produkty węglowodanowe ze źródłami białka – chudym mięsem, rybą, odtłuszczonym nabiałem, jajkami. Warto również włączyć do diety warzywa strączkowe (groch, fasola, ciecierzyca, soczewica, groszek zielony), które są nie tylko źródłem roślinnego białka, ale także błonnika pokarmowego.
 
Tłuszcze:
  • Ze względu na większe ryzyko dyslipidemii w cukrzycy, należy zmniejszyć udział tłuszczów nasyconych w diecie (ograniczyć masło, smalec, ser żółty i pleśniowy, tłuste mięsa i przetwory mięsne).
  • Rekomendowane są przede wszystkim tłuszcze roślinne (oliwa, olej rzepakowy, margaryna miękka, awokado, orzechy), z wyjątkiem palmowego i kokosowego.

 

Dieta w cukrzycy – jak komponować posiłki?

Główną wskazówką komponowania posiłków jest zasada zdrowego talerza. Połowę talerza jak najczęściej powinny stanowić warzywa, ćwierć źródło węglowodanów złożonych i ćwierć źródło białka. Tłuszcze stanowią dodatek do posiłku i nie powinny być spożywane w nadmiarze.

zasada zdrowego talerza

Jeśli potrzebujesz wsparcia i edukacji żywieniowej w cukrzycy – zapraszam Cię do zapoznania się w ofertą współpracy. Z moją pomocą krok po kroku zbudujesz zdrowe nawyki, zadbasz o pełnowartościową dietę i poprawisz wyniki badań.

 

Jak będzie przebiegała nasza współpraca?

 

  • Na początku skontaktuj się ze mną poprzez formularz kontaktowy lub napisz maila na magdalandowska@czestujsie.pl – otrzymasz ode mnie propozycje terminu pierwszej konsultacji oraz dane do opłacenia jej. Płatności należy dokonać przed konsultacją.
  • Drugim krokiem będzie wypełnienie formularza wywiadu dotyczącego stanu zdrowia, podejmowanego leczenia, codziennych nawyków oraz potrzeb i oczekiwań względem naszej współpracy.
  • Poproszę Cię o przesłanie mailowo aktualnych wyników badań.
  • Każda nowa współpraca rozpoczyna się od konsultacji online poprzez Google Meets, Skype, Zoom, Messenger lub WhatsApp. Pierwsza konsultacja trwa ok 1.5 godziny. Konsultacja odbywa się w przyjaznej, partnerskiej atmosferze. Wychodzę z założenia, że rolą dietetyka jest pomoc w wypracowaniu indywidualnie dopasowanego i praktycznego planu działania – nie ocenianie czy krytykowanie. W ciągu 2 dni od konsultacji otrzymasz ode mnie podsumowanie spotkania z rozwinięciem poruszanych tematów oraz planem działania.

Konsultacja (pierwsze spotkanie) – 149 zł

Na konsultacji wspólnie ustalimy konkretny plan działania dotyczący stopniowej modyfikacji diety i stylu życia. Odpowiem na wszystkie Twoje pytania, a po spotkaniu prześlę podsumowanie i materiały edukacyjne, dzięki którym wprowadzanie zmian będzie łatwiejsze.

Konsultacja (kolejne spotkanie) – 99 zł

Jeśli będziesz tego potrzebować - ustalimy termin kolejnej wizyty. Na konsultacji podsumujemy dotychczasowe sukcesy, omówimy pojawiające się problemy i sposoby ich rozwiązania.

Możesz potrzebować dłuższej współpracy niż pojedyncza konsultacja. W takim wypadku zachęcam Cię do zapoznania się z ofertą pakietów. Pierwsza konsultacja jest zawarta w cenie pakietu!

  • Jeśli wybierzesz opcję współpracy z planem żywieniowym – w ciągu 7 dni od pierwszej konsultacji wyślę gotowy jadłospis mailowo. Plan żywieniowy zawiera dokładnie rozpisane składniki, przepisy, listę zakupów oraz tabelę wymienników produktów. Do jadłospisów dołączone będą materiały edukacyjne, dzięki którym nauczysz się samodzielnie komponować pełnowartościowe posiłki w cukrzycy. Jadłospis ma być formą wsparcia oraz narzędziem do nauki, jednak najważniejsza jest edukacja żywieniowa i praca nad wypracowaniem nawyków, które zostaną z Tobą na dłużej.
  • Współpraca zapewnia stały kontakt mailowy, poprzez Facebooka lub Instagram. Dzięki temu możemy na bieżąco przepracowywać pojawiające się trudności i problemy. Możesz przesyłać mi zdjęcia swoich posiłków lub zadawać pytania. Zawsze staram się odpisać tak szybko, jak to możliwe.