Zdrowa dieta w czasie laktacji

Co jeść podczas karmienia piersią?

Podczas laktacji w pierwszej kolejności organizm mamy stara się wytworzyć pełnowartościowy pokarm dla maluszka – dlatego niska odżywczość diety odbije się na mamie i zwiększy ryzyko niedoborów pokarmowych. W czasie karmienia piersią dieta mamy powinna być bogata w składniki odżywcze. Warto jeść porcję owoców lub warzyw do każdego posiłku, a dietę wzbogacić w orzechy, produkty z pełnego ziarna, fermentowany nabiał i 1 porcję tłustej ryby morskiej tygodniowo.

Dieta matki a karmienie piersią

Mimo wszystko dieta matki może wpłynąć na skład mleka podczas karmienia piersią, szczególnie na profil kwasów tłuszczowych. Dieta mamy karmiącej powinna więc bazować na tłuszczach roślinnych (oliwa, olej, wysokiej jakości margaryna, orzechy, pestki, awokado). Ponadto raz w tygodniu warto zjeść porcję tłustej ryby (łososia, makreli, szprotek, śledzia). Warto ograniczyć produkty bogate w kwasy tłuszczowe nasycone i trans, takie jak żywność typu fast food, wysokoprzetworzone produkty mięsne, chipsy i słodycze. Wypijaj minimum 3 litry wody każdego dnia, ponieważ płyny są niezbędne do produkcji pokarmu. 

Zdrowa dieta w czasie laktacji – czego nie jeść?

Podczas karmienia piersią nie trzeba stosować żadnej diety eliminacyjnej. Wbrew mitom, mama karmiąca może jeść wszystko, starając się by dieta była zdrowa, niskoprzetworzona i bogata w składniki odżywcze. Podobnie jak w każdej zdrowej diecie, warto ograniczyć spożywanie alkoholu, cukru i słodyczy, produktów typu fast food i słonych przekąsek.

Według obecnej wiedzy naukowej jedzenie produktów potencjalnie alergizujących, takich jak truskawki, cytrusy, orzechy, jajka, nabiał i pszenica nie zwiększa ryzyka alergii u dziecka. Wręcz przeciwnie – unikanie ich może zwiększyć ryzyko alergii! Podobnie produkty wzdymające w diecie mamy nie mają wpływu na wystąpienie kolek.

A co jeśli dziecko ma alergię?

 

Karmienie piersią a dieta bezmleczna

Dieta bezmleczna zalecana jest u matki karmiącej piersią, jeśli u dziecka rozpoznano alergię na białka mleka krowiego. Z diety należy tymczasowo wyeliminować wszystkie produkty nabiałowe. Jeśli maluszek ma alergię na białka mleka krowiego, zwróć też uwagę na jego ukryte źródła. Białka mleka mogą znajdować się w słodyczach, ciastkach, ciastach, bułkach maślanych, niektórych wędlinach, sosach do sałatek. Pamiętaj, że laktoza nie jest białkiem, a cukrem mlecznym – dlatego produkty mleczne bez laktozy nie będą dobrą alternatywą! Jednocześnie do diety należy włączyć produkty o podobnej wartości odżywczej, czyli napoje i jogurty roślinne wzbogacone w wapń, tofu, białą fasolę, mak, sezam, migdały, zielone warzywa liściaste, warzywa kapustne i sardynki.

źródła wapnia dieta bezmleczna

Jeśli nie jesteś pewna, czy dostarczasz wszystkie niezbędne składniki odżywcze podczas karmienia piersią, szczególnie będąc na diecie eliminacyjnej – zapraszam Cię do kontaktu. Pomogę Ci zbudować pełnowartościową i smaczną dietę, która nie będzie wymagała stania w kuchni przez kilka godzin!

 

Jak będzie przebiegała nasza współpraca?

 

  • Na początku skontaktuj się ze mną poprzez formularz kontaktowy lub napisz maila na magdalandowska@czestujsie.pl – otrzymasz ode mnie propozycje terminu pierwszej konsultacji oraz dane do opłacenia jej. Płatności należy dokonać przed konsultacją.
  • Drugim krokiem będzie wypełnienie formularza wywiadu dotyczącego stanu zdrowia, podejmowanego leczenia, codziennych nawyków oraz potrzeb i oczekiwań względem naszej współpracy.
  • Poproszę Cię o przesłanie mailowo aktualnych wyników badań.
  • Każda nowa współpraca rozpoczyna się od konsultacji online poprzez Google Meets, Skype, Zoom, Messenger lub WhatsApp. Pierwsza konsultacja trwa ok 1.5 godziny. Konsultacja odbywa się w przyjaznej, partnerskiej atmosferze. Wychodzę z założenia, że rolą dietetyka jest pomoc w wypracowaniu indywidualnie dopasowanego i praktycznego planu działania – nie ocenianie czy krytykowanie. W ciągu 2 dni od konsultacji otrzymasz ode mnie podsumowanie spotkania z rozwinięciem poruszanych tematów oraz planem działania.

Konsultacja (pierwsze spotkanie) – 179 zł

Na konsultacji wspólnie ustalimy konkretny plan działania dotyczący modyfikacji diety i stylu życia. Odpowiem na wszystkie Twoje pytania, a po spotkaniu prześlę podsumowanie i materiały edukacyjne, dzięki którym wprowadzanie zmian będzie łatwiejsze.

Konsultacja (kolejne spotkanie) – 129 zł

Jeśli będziesz tego potrzebować - ustalimy termin kolejnej wizyty. Na konsultacji podsumujemy dotychczasowe sukcesy, omówimy pojawiające się problemy i sposoby ich rozwiązania.

Możesz potrzebować dłuższej współpracy niż pojedyncza konsultacja. W takim wypadku zachęcam Cię do zapoznania się z ofertą pakietów. Pierwsza konsultacja jest zawarta w cenie pakietu!

  • Jeśli wybierzesz opcję współpracy z planem żywieniowym – w ciągu 7 dni od pierwszej konsultacji wyślę gotowy jadłospis mailowo. Plan żywieniowy zawiera dokładnie rozpisane składniki, przepisy, listę zakupów oraz tabelę wymienników produktów. Do jadłospisów dołączone będą materiały edukacyjne, dzięki którym nauczysz się samodzielnie komponować pełnowartościowe posiłki w czasie karmienia piersią. Jadłospis ma być formą wsparcia oraz narzędziem do nauki, jednak najważniejsza jest edukacja żywieniowa i praca nad wypracowaniem nawyków, które zostaną z Tobą na dłużej.
  • Współpraca zapewnia stały kontakt mailowy, poprzez Facebooka lub Instagram. Dzięki temu możemy na bieżąco przepracowywać pojawiające się trudności i problemy. Możesz przesyłać mi zdjęcia swoich posiłków lub zadawać pytania. Zawsze staram się odpisać tak szybko, jak to możliwe.