Zespół jelita drażliwego

Zespół jelita drażliwego

Zespół jelita drażliwego (nazywany też zespołem jelita nadwrażliwego lub IBS – irritable bowel syndrom) jest przewlekłą chorobą jelita cienkiego i grubego, objawiającą się bólem brzucha i zaburzeniami rytmu wypróżnień (biegunkami lub zaparciami, które mogą też pojawiać się naprzemiennie). Objawy te nie są skutkiem zakażenia, zatrucia, zapalenia ani innych nieprawidłowości, które można wykryć w badaniach diagnostycznych oceniających budowę i stan jelita.

Zespół jelita drażliwego – dieta

Dieta low FODMAP to specjalny protokół stworzony przez naukowców z uniwersytetu Monash, z myślą o osobach borykających się z zespołem jelita draźliwego. Nazwa FODMAP pochodzi od pierwszych liter łatwo fermentujących węglowodanów, które mogą nasilać objawy u osób z IBS.

FODMAP = fermentujące oligo- di- i monosacharydy oraz poliole

Dieta low FODMAP nie jest dietą na całe życie, ponieważ eliminuje wiele wartościowych produktów spożywczych, co w dłuższej perspektywie może sprzyjać niedoborom pokarmowym. Dodatkowo niektóre FODMAP są prebiotykami, czyli stanowią pożywkę dla korzystnych bakterii jelitowych (Lactobacillus, Bifidobacterium), dzięki czemu powodują ich wzrost.

Protokół low FODMAP składa się z trzech etapów:

  1. Eliminacji produktów zaostrzających objawy z diety, przy jednoczesnym wprowadzeniu zamienników o podobnej wartości odżywczej
  2. Stopniowej reintrodukcji tych produktów do diety 
  3. Personalizacji zaleceń
Dieta low fodmap

Zespół jelita drażliwego – inne ważne modyfikacje

Istnieją pozażywieniowe czynniki, które mogą nasilać objawy IBS, a najważniejszym z nich jest stres, który wpływa na motorykę przewodu pokarmowego, nasila objawy jelitowe i utrudnia leczenie. Z drugiej strony dyskomfort związany z jelitem drażliwym jest źródłem stresu, co napędza błędne koło. Dlatego u osób z IBS istotną rolę odgrywa nauka radzenia sobie ze stresem oraz wprowadzenie technik relaksacyjnych, np. technik oddechowych, jogi, medytacji

Bardzo ważne modyfikacje dotyczą również higieny jedzenia. Zbyt szybkie jedzenie posiłków wiąże się połykaniem dużej ilości powietrza, co może wpływać na wzrost ciśnienia wewnątrzbrzusznego i nasilać wzdęcia. Bardzo ważne jest jedzenie powoli i spokojnie. Warto zwrócić uwagę na swoją pozycję podczas jedzenia i nie jeść z podkurczonymi nogami ani zgarbionymi plecami, gdyż powoduje to ucisk na obszar jamy brzusznej.

Dieta low FODMAP jest dietą eliminacyjną, która stwarza ryzyko niedoborów pokarmowych, dlatego warto wdrażać ją pod okiem dietetyka. Jeśli cierpisz na zespół jelita drażliwego i potrzebujesz pomocy w modyfikacji swojej diety – zapraszam do kontaktu i zapoznania się z ofertą współpracy!

 

Jak będzie przebiegała nasza współpraca?

 

  • Na początku skontaktuj się ze mną poprzez formularz kontaktowy lub napisz maila na magdalandowska@czestujsie.pl – otrzymasz ode mnie propozycje terminu pierwszej konsultacji oraz dane do opłacenia jej. Płatności należy dokonać przed konsultacją.
  • Drugim krokiem będzie wypełnienie formularza wywiadu dotyczącego stanu zdrowia, podejmowanego leczenia, codziennych nawyków oraz potrzeb i oczekiwań względem naszej współpracy.
  • Poproszę Cię o przesłanie mailowo aktualnych wyników badań.
  • Każda nowa współpraca rozpoczyna się od konsultacji online poprzez Google Meets, Skype, Zoom, Messenger lub WhatsApp. Pierwsza konsultacja trwa ok 1.5 godziny. Konsultacja odbywa się w przyjaznej, partnerskiej atmosferze. Wychodzę z założenia, że rolą dietetyka jest pomoc w wypracowaniu indywidualnie dopasowanego i praktycznego planu działania – nie ocenianie czy krytykowanie. W ciągu 2 dni od konsultacji otrzymasz ode mnie podsumowanie spotkania z rozwinięciem poruszanych tematów oraz planem działania.

Konsultacja (pierwsze spotkanie) – 179 zł

Na konsultacji wspólnie ustalimy konkretny plan działania dotyczący modyfikacji diety i stylu życia. Odpowiem na wszystkie Twoje pytania, a po spotkaniu prześlę podsumowanie i materiały edukacyjne, dzięki którym wprowadzanie zmian będzie łatwiejsze.

Konsultacja (kolejne spotkanie) – 129 zł

Jeśli będziesz tego potrzebować - ustalimy termin kolejnej wizyty. Na konsultacji podsumujemy dotychczasowe sukcesy, omówimy pojawiające się problemy i sposoby ich rozwiązania.

Możesz potrzebować dłuższej współpracy niż pojedyncza konsultacja. W takim wypadku zachęcam Cię do zapoznania się z ofertą pakietów. Pierwsza konsultacja jest zawarta w cenie pakietu!

  • Jeśli wybierzesz opcję współpracy z planem żywieniowym – w ciągu 7 dni od pierwszej konsultacji wyślę gotowy jadłospis mailowo. Plan żywieniowy zawiera dokładnie rozpisane składniki, przepisy, listę zakupów oraz tabelę wymienników produktów. Do jadłospisów dołączone będą materiały edukacyjne, dzięki którym nauczysz się samodzielnie komponować posiłki. Jadłospis ma być formą wsparcia oraz narzędziem do nauki, jednak najważniejsza jest edukacja żywieniowa i praca nad wypracowaniem nawyków, które zostaną z Tobą na dłużej.
  • Współpraca zapewnia stały kontakt mailowy, poprzez Facebooka lub Instagram. Dzięki temu możemy na bieżąco przepracowywać pojawiające się trudności i problemy. Możesz przesyłać mi zdjęcia swoich posiłków lub zadawać pytania. Zawsze staram się odpisać tak szybko, jak to możliwe.